• Hem
  • The Big 5
  • TheBig6
  • FÖRMÅGOR
    • Analysförmåga
    • Kommunikativ förmåga
    • Metakognitiv förmåga
    • Förmågan att hantera information
    • Begreppslig förmåga
    • Förutsättningar för lärande
  • Elevarbete
  • I praktiken
    • “Från kass till vass”
    • Hur kan man synliggöra förmågorna?
    • Hur ska jag börja?
    • Varför?
  • Om mig
    • Lotta Bohlin
    • Här kan du möta mig
TheBig6 | #visombärenförmåga
  • Hem
  • The Big 5
  • TheBig6
  • FÖRMÅGOR
    • Analysförmåga
    • Kommunikativ förmåga
    • Metakognitiv förmåga
    • Förmågan att hantera information
    • Begreppslig förmåga
    • Förutsättningar för lärande
  • Elevarbete
  • I praktiken
    • “Från kass till vass”
    • Hur kan man synliggöra förmågorna?
    • Hur ska jag börja?
    • Varför?
  • Om mig
    • Lotta Bohlin
    • Här kan du möta mig
20 september 2015

2Owls – InOtherWords

Skrivet av Lotta Bohlin
Formulera, Kommunikativ förmåga, Metakognitiv förmåga, Samarbete, Strategier Leave a Comment

ormulera

Engelska åk4

Vi läser engelsk litteratur och arbetar med förståelsen.


Jag har valt ut två e-böcker från Oxford Owl som vi läser och lyssnar på tillsammans. Först tillsammans på tavlan med en projektor och sedan enskilt via iPaden och med hörlurar. Jag har sammanlagt valt ut 60 ord som vi arbetar vidare med på olika sätt. Alla ord antecknas i en Word Book, på engelska och svenska. Samma ord ingår i spelet #InOtherWords som eleverna spelar i grupper om fyra. Det går ut på att dra ett kort med ett ord som man sedan förklarar med andra ord.

Förmågorna vi övar på är:
– Att kunna tolka två texter, att förstå.
– Att kunna använda och välja mellan olika strategier
– Att kunna formulera egna meningar muntligt.
– Att kunna samarbeta.

IMG_4441.JPG

Mål och Resultat?

Arbetet handlar om att väcka nyfikenhet för det engelska språket och öka förståelsen. Och att hitta former för att utveckla sitt eget lärande. När projektet är slut kan eleverna själva välja litteratur att läsa och lyssna på, förutsäga bokens innehåll med hjälp av bilderna, plocka ut och översätta svåra ord och med hjälp av kamraterna och ett antal strategier förklara de nya orden – med andra ord.

De aktuella förmågorna började vi arbeta med på svenskan, för att förstå. Sedan har eleverna fått möjlighet att arbeta med dessa i olika ämnen, bl.a. engelskan.

Fortsättning?

Eleverna ska få spela in korta filmer med olika förklaringar till orden.

Länkar från årskursbloggen levalara.se
Två böcker från Oxford Owl
Oxford Owl Login
Spelet InOtherWords

Film: How to make a WordBook.

Share On

Related Posts

  • #läshäxan

    2016/02/01
  • Hallå, var är veckans förmåga?

    2016/01/22
  • #Barnboken åk 4

    2015/11/09

KOPIERINGSUNDERLAG

Här kan du ladda ned kopieringsunderlaget som PDF.

Förmågorna (hög kvalitet)
Förmågorna (låg kvalitet)

@lottabo

Senaste kommentarer

  • Lotta Bohlin om Här kan du möta mig
  • Camilla Kirvesniemi om Här kan du möta mig
  • Lotta Bohlin om Hur kan man synliggöra förmågorna?
  • linda om Hur kan man synliggöra förmågorna?
  • Annika om TheBig6

CC BY-NC

Innehållet på den här siten är licensierat under en Creative Commons licens. Erkännande-Icke Kommersiell.

Lotta Bohlin

Jag heter Lotta Bohlin och jag startade den här bloggen för att samla mina tankar och allt det arbete som jag och Martin Fernström och eleverna i årskurs 5 på Årstaskolan gör varje dag.

Det är en spännande resa – som bara har börjat!

CC BY-SA | TheBig6.se

Cookies

På den här webbplatsen använder vi cookies för att den ska fungera på ett bra sätt för dig. Om du surfar vidare godkänner du att vi använder cookies och kan klicka på OK-knappen för att ta bort meddelandet. Vill du veta mer om hur vi använder cookies och hur du kan blockera dessa, klicka då på läs mer.