• Hem
  • The Big 5
  • TheBig6
  • FÖRMÅGOR
    • Analysförmåga
    • Kommunikativ förmåga
    • Metakognitiv förmåga
    • Förmågan att hantera information
    • Begreppslig förmåga
    • Förutsättningar för lärande
  • Elevarbete
  • I praktiken
    • “Från kass till vass”
    • Hur kan man synliggöra förmågorna?
    • Hur ska jag börja?
    • Varför?
  • Om mig
    • Lotta Bohlin
    • Här kan du möta mig
TheBig6 | #visombärenförmåga
  • Hem
  • The Big 5
  • TheBig6
  • FÖRMÅGOR
    • Analysförmåga
    • Kommunikativ förmåga
    • Metakognitiv förmåga
    • Förmågan att hantera information
    • Begreppslig förmåga
    • Förutsättningar för lärande
  • Elevarbete
  • I praktiken
    • “Från kass till vass”
    • Hur kan man synliggöra förmågorna?
    • Hur ska jag börja?
    • Varför?
  • Om mig
    • Lotta Bohlin
    • Här kan du möta mig
06 januari 2014

Hur ska jag börja?

Skrivet av Lotta Bohlin
Thebig6 2 Comments

Till dig som vill göra som vi – #visombärenförmåga
20140106-213358.jpg

Förberedelser:
1.) Skriv ut kopieringsunderlaget.
2.) Kopiera upp alla förmågor på färgat papper.
3.) Sätt upp djuren eller rubrikerna på tavlan.
4.) Välj en förmåga att börja med (gärna en orange-kommunikativ eller en gul-metakognitiv).
5.) Sätt förmågan i en plastficka på bröstet eller i A4-format på tavlan. Bär den under hela skoldagen.

S Y N L I G H E T

Genomförande:
Börja med ett gemensamt samtal.
– Vad står det? Vad betyder det?
Var nyfiken! Låt elevernas ord bilda ett gemensamt språk.
– Exemplifiera det ni talar om med ord bilder och rörelser.
Rita upp en trappa i fyra steg på tavlan #frånkasstillvass
Moderera ett samtal och fyll i trappan.
– Första steget, andra steget, tredje steget och fjärde steget.

F Ö R S T Å E L S E

Utveckling i olika ämnen:
När alla kan tolka och förstå förmågan är det dags att koppla den till ett ämnesinnehåll.
Ett exempel är läsförståelse: Den metakognitiva förmågan att kunna använda olika strategier. Då går vi igenom en läsförståelsestrategi,samtalar om den och gör en trappa. Ibland blir trappan inte klar så här vid första genomgången. Då återkommer vi och gör klart senare under veckan.

U T V E C K L I N G

Anteckningar:
Jag antecknar på tavlan och fotograferar. Ibland renskriver jag materialet för att kunna fylla på.
Eleverna antecknar sina trappor i egna skrivhäften. Här kan de också göra egna anteckningar om “Jag kan…” och “Jag ska…”.

B ED Ö M N I N G och U P P F Ö L J N I N G

Fortsättning följer…

– Hur kan man synliggöra förmågorna?
Hembrev och Veckobrev
“Vad ska vi öva på?”
Samtal om lärande

Share On

Related Posts

  • #SETT2016

    2016/02/23
  • #Barnboken åk 4

    2015/11/09
  • UR – Lärlabbet

    2015/11/01

2 Comments

  1. Ilona Reply to Ilona
    2014/01/19 at 23:34

    Kommer att börja i veckan! Tack för all vägledning och väntar på fortsättningen!

    • Lotta Bohlin Reply to Lotta
      2014/01/20 at 22:07

      Tack själv för feedback!
      Jag ska skriva klart inlägget så fort jag bara kan. Hör gärna av dig om du har frågor.
      Lycka till!

Leave a Reply

Avbryt svar

KOPIERINGSUNDERLAG

Här kan du ladda ned kopieringsunderlaget som PDF.

Förmågorna (hög kvalitet)
Förmågorna (låg kvalitet)

@lottabo

Senaste kommentarer

  • Lotta Bohlin om Här kan du möta mig
  • Camilla Kirvesniemi om Här kan du möta mig
  • Lotta Bohlin om Hur kan man synliggöra förmågorna?
  • linda om Hur kan man synliggöra förmågorna?
  • Annika om TheBig6

CC BY-NC

Innehållet på den här siten är licensierat under en Creative Commons licens. Erkännande-Icke Kommersiell.

Lotta Bohlin

Jag heter Lotta Bohlin och jag startade den här bloggen för att samla mina tankar och allt det arbete som jag och Martin Fernström och eleverna i årskurs 5 på Årstaskolan gör varje dag.

Det är en spännande resa – som bara har börjat!

CC BY-SA | TheBig6.se

Cookies

På den här webbplatsen använder vi cookies för att den ska fungera på ett bra sätt för dig. Om du surfar vidare godkänner du att vi använder cookies och kan klicka på OK-knappen för att ta bort meddelandet. Vill du veta mer om hur vi använder cookies och hur du kan blockera dessa, klicka då på läs mer.