20131001-224410.jpgFörmågorna i TheBig5 är hämtade ur samtliga kursplaner i Lgr11, oavsett årskurs. Dessa förmågor har delats upp i fem olika kategorier. I Lgr11, del 1, behandlas skolans värdegrund och uppdrag. Och i del 2 övergripande mål och riktlinjer för utbildningen.
Med TheBig6 har vi kompletterat TheBig5 med del 1 och 2 i Läroplanen och bearbetat förmågorna till vår undervisning och våra elever. Den sjätte “förmågan” är därmed ingen riktig förmåga utan en tolkning av innehållet i del 1 och 2. Vi kallar dessa värdegrundande förmågor.

De fem kategorierna är färgkodade. De omarbetade förmågorna som vi har arbetat med är kursiva.

ANALYSFÖRMÅGA (grön)
Beskriver orsaker och konsekvenser.
Föreslå lösningar.
Förklara och påvisa samband.
– Att kunna förklara och påvisa samband. Läs mer…
Se utifrån och växla mellan olika perspektiv.
Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar.
– Att kunna jämföra likheter och skillnader. Läs mer…

KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA (orange)
Samtala.
– Att kunna samtala med en eller flera personer. Läs mer...
Diskutera.
– Att kunna diskutera med en eller flera personer.
Motivera.
– Att muntligt kunna motivera en åsikt.
Presentera.
Uttrycka egna åsikter och ståndpunkter..
Framföra och bemöta argument.
Redogöra, formulera, resonera och redovisa.
– Att muntligt kunna redogöra med början, innehåll och slut.
– Att muntligt kunna redogöra för en åsikt.

METAKOGNITIV FÖRMÅGA (gul)
Tolka.
– Att kunna tolka. Läs mer…
Värdera.
Ha omdömen om.
– Att kunna ha omdöme om. Läs mer…
Reflektera.
-Att kunna reflektera. Läs mer…
Lösa problem med anpassning till en viss situation, syfte eller sammanhang.
Avgöra rimligheten.
Välja mellan olika strategier.
– Att kunna välja mellan olika strategier. Läs mer…
– Att kunna välja mellan olika läsförståelsestrategier: #Futura #Explora #Lazo #Curioso #Tänkamedpennan. Läs mer…
Pröva och ompröva.
– Att våga testa sig fram. Läs mer…

FÖRMÅGAN ATT HANTERA INFORMATION (blå)
Söka, samla, strukturera/sortera och kritiskt granska information.
– Att kunna söka information från olika källor. Läs mer…
– Att kunna samla och sortera information från olika källor. Läs mer…
– Att kunna kritiskt granska insamlad information. Läs mer…
Skilja mellan fakta och värderingar.
Avgöra källors användbarhet och trovärdighet.

BEGREPPSLIG FÖRMÅGA (lila)
Förstå innebörden av begreppen.
– Att kunna förstå och förklara innebörden av olika begrepp. Läs mer…
Relatera begreppen till varandra.
Använda begreppen i olika/nya sammanhang.

VÄRDEGRUNDANDE FÖRMÅGOR (rött hjärta)
Vänlig.
– Att vara vänlig. Läs mer…
Nyfiken.
– Att vara nyfiken. Läs mer…
Generös.
– Att vara generös. Läs mer…
Göra sitt bästa.
– Att kunna göra sitt bästa. Läs mer…
Samarbeta.
– Att kunna samarbeta. Läs mer…
Dela!
Att kunna dela! Läs mer…

19 Comments

  1. Vilken fantastisk blogg! Verkligen inspirerande! Tack! 🙂
    / Jessica

  2. Hej igen!

    Jag undrar om alla elever arbetar med samma förmåga varje vecka, eller får de välja? Jag undrar också om jag får låna det som ni skrivit under #TheBig6 och lägga det på vår blogg? Självklart länkar jag till er i så fall! 🙂
    Mvh// Jessica

    • Vi arbetar med samma förmåga under veckan.
      På mentorsmötet får varje elev välja en av de förmågor vi har arbetat med och utveckla sitt eget arbete, sätta ord på sitt eget lärande. Där kan även eleverna hjälpa varandra.
      #visombärenförmåga delar gärna med oss och ni länkar tillbaka till bloggen. Fint om ni delar med er av hur det går 🙂

  3. Hej!

    Vad snällt att vi får ta del av ert fina arbete! Självklart delar vi med oss om hur det går för oss framöver 🙂
    / Jessica

  4. Tack för en oerhört inspirerande och lärorik blogg. Jag är bara i början av arbetet så jag hoppas kunna fortsätta och växa i det hela tillsammans med mina gudingar. Tack 😉

  5. Hejsan Lotta!
    Jag blev otroligt inspirerad utav dig och dina elever när ni besökte Sigtuna kommun i tisdags (24/9-2013)-
    Jag ska nu starta ett värdegrundsprojekt med hjälp av hjärtan, för att sedan övergå till de andra 5 förmågorna.

    Vilken inspirationskälla ni är!!
    Tack så mycket för att ni delar med er av detta fantastiska arbete!!!

  6. Hej, Lotta!
    Jag är väldigt inspirerad av ditt/ert arbete med thebig6 och har själv börjat diskutera förmågorna med eleverna. Era fina trappor från kass till vass undrar jag om du bestämmer progressionen eller om ni gör det tillsammans för att få eleverna delaktiga och medvetna om sitt arbete?
    Joakim

    • Lotta Bohlin Reply to Lotta

      Tack!
      Vi diskuterar veckans förmåga och gör sedan en trappa tillsammans. Ett samtal som jag modererar och skriver på tavlan. Trappan visar vår samlade bild av förståelsen och utvecklingen – att eleverna lyfter blicken och funderar på vad man måste öva på för att bli bättre. Trappan i klassrummet bredvid ser troligtvis lite annorlunda ut. Men alla elever vet att man kan gå *frånkasstillvass* om man kämpar och gör sitt bästa!

      I sin förlängning kan detta arbetssätt appliceras på kunskapskraven från åk6. Där är “trappan” redan klar och det gäller att eleverna är förberedda – och förstår.

      Lycka till!

  7. Hittade er sida när jag sökte info om de big 5.Vi tänker också bärja jobba lite mer med förmågorna. Fick mycket inspiration frå er.
    Jobbar ni en vecka med en förmåga? Räcker det tänker jag…vi har åk 2 och tror att det behövs mer än en vecka.

    • Lotta Bohlin Reply to Lotta

      Vi har veckans förmåga. Men ibland fortsätter vi en vecka till eller till vi tycker att vi har nått förståelse och utveckling.
      Veckans förmåga arbetar vi brett med i hela arbetslaget.

  8. Anna Linde Reply to Anna

    Fick tipset av Anna Kaya att gå in och titta på hur ni arbetar med förmågorna och er stege “Från kass till vass”. Måste säga att jag blir inspirerad! Är säker på att jag kan använda samma arbetssätt även om mina elever bara går i årskurs 1. Måste prova! Supertack för inspirationen och för att ni delar med er!

    • Lotta Bohlin Reply to Lotta

      Tack!
      Fantastiskt att få inspirera. Hoppas att du får lika givande samtal tillsammans med eleverna som jag har fått. Låt det få ta tid, låt eleverna lyssna på varandra, titta och härma.
      Lycka till!
      /Lotta

  9. Annelie Andersson Reply to Annelie

    Hej!

    Jag är fritidspedagog och har blivit så inspirerad av ert sätt att jobba med förmågorna. Jag kommer att delge mina kollegor erat fina jobb och hoppas det är ok att vi använder ert material och vi hänvisar såklart till er om vi lägger upp det någonstans.

    Med vänliga hälsningar
    Annelie 🙂

  10. Hej!
    Jag är nyfiken på att läsa mer om den 6:e förmågan men hittar ingen djupare förklaring trots att jag klickar på Läs mer. Jag blev så inspirerade av er på Årstaskolan efter vårt besök (luleåborna kanske du minns) i våras så kör vi igång direkt med åk 1 och den 6:e förmågan. Tack för ett toppenbesök!

Leave a Reply