Ja, varför fokuserar vi så mycket på arbetet med förmågorna?
Varför inte?

KORT SAMMANFATTNING:
Efter ett litet experiment med mina egna barn insåg jag varför vi måste arbeta med att synliggöra förstå och utveckla förmågorna i Lgr11. Sammanställningen av förmågorna i TheBig5 skapar förutsättningar för förståelse och samarbete mellan såväl elever som pedagoger.

Syftesdelen i Lgr11 i varje ämne avslutas med:
“Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla följande förmågor:”

20131024-011235.jpg

När jag första gången hörde talas om Göran Svanelid och hans ideér om The Big Five såg jag ingen poäng med det. Under läsåret 2011-2012 hade jag Görans affisch uppsatt i klassrummet och funderade så det knakade. Hösten 2012 tänkte jag gå och lyssna på Göran på Skolforum men hade tagit fel på dag och tid. På vägen ut plockade jag med mig en bunt tomma plastfickor, som man sätter sin namnlapp i. På vägen hem kom jag på att vi skulle testa att välja en förmåga och bära den i klassrummet. Att fokusera på en i taget.


0vigmil.jpg
Några dagar senare åkte jag till Fredells byggvaruhus med min familj. I väskan hade jag några plastfickor, tomma lappar och en tuschpenna. Samt Görans affisch ihopvikt och skrynklig på botten. Sönerna, då nio år, utrustades med var sin förmåga på bröstet. De var INTE nöjda. Suckade och stönade samtidigt som de insåg att det bara var att bita ihop. Själv var jag ivrig och såg fram emot fortsättningen. Efter en dryg timme på byggvaruhuset ber jag ena sonen att välja ett badkar i utställningen. Han lägger sig i ett badkar som ser ut som Mary Poppins high heel shoe. Jag ber honom läsa förmågan högt Att kunna uttrycka egna åsikter och ståndpunkter” och frågar sedan om han kan har några egna åsikter och ståndpunkter i förhållande till det utvalda badkaret, eller om något annat i utställningen. Han tittar frågande på mig som om jag just frågat något på franska. Ivrig som jag är ger jag mig in i en lång utläggning om vad åsikter och ståndpunkter är. Efter en liten stund förstår han vad jag vill höra och kläcker ur sig något. Den andra sonen läser högt Att kunna jämföra för- och nackdelar”. Samma oförstående blick även här och jag förklarar ivrigt även vad detta betyder. Sonen listar ut svaret och levererar.

När vi senare på dagen befinner oss i Liljeholmens galleria gör jag ett nytt försök. Och inser efter en stund att det är mest jag som pratar och försöker förklara. Sönerna undrar om vi inte kan sluta med den här tråkiga leken.
Jo, det kan vi.

Efter några dagars funderande bestämde jag mig för att köra igång arbetet med att bära en förmåga i min egen klass. Eleverna var då ett år äldre än mina söner. Första förmågan var passande nog Att kunna pröva och ompröva”. Vi diskuterade i klassen vad pröva var för något – och ompröva. Eleverna fick testa sin förståelse mot varandra och mig, med sitt eget språk. Lappen på mitt bröst gjorde eleverna nyfikna. Många frågor blev det. Själv visste jag direkt att detta inte var den sista förmågan jag bar. November 2012 gick startskottet för #visombärenförmåga.

Förmågan att kunna pröva och ompröva är en metakognitiv förmåga. Jag skrev på en gult papper för att kunna hålla isär förmågorna. Analysförmågorna fick grönt papper, de kommunikativa förmågorna fick orange papper, frmågorna som handlar om att kunna hantera information fick blått papper och begreppen blev lila. Färgvalet är en slump.

Fortsättning följer…

5 Comments

  1. Undrar bara var de estetiska värdena kommer in De behöver tydliggöras så man får med det estetiska i alla ämnen Hur är barnboken illustrerad? Hur låter språket melodiskt? Hur agerar man när man debatterar? Etc etc Finns mängder av infallsvinklar för att låta elevernas kreativitet och förmåga att se estetiska värden öka

  2. Jag skulle älska att få gå i din klass!

  3. Hur ser arbetet ut med förmågorna i ämnet idrott och hälsa? Sitter och försöker bena ut det men det blir inte riktigt bra. Kan man få se ett exempel?

Leave a Reply