Förutsättningar för lärande

Publicerat av Lotta Bohlin den

20130917-164636.jpgNär jag startade det här arbetet med förmågorna så tyckte jag att vissa delar av vår verksamhet saknades – som också behövde #synliggöras #förstås och #utvecklas. Därför valde jag att bära dessa förmågor, och arbeta med dem, på samma sätt som de i TheBig5 – som nu blev #thebig6. Den sjätte förmågan formad som ett hjärta. Det var så enkelt att arbeta med samma modell: Veckans (eller månadens) förmåga, samtal med hjälp av trappan och riktade aktiviteter för att utveckla förmågan. Dessa förmågor bedömer vi naturligtvis inte men de är viktiga – de skapar förutsättningar för lärande!

I Lgr11 del 1-2 finns många värdegrundande förmågor att lyfta. Jag läser dessa kapitel om och om igen och funderar på vilka förmågor vi ska lyfta. Och det tog inte lång tid förrän några elever började hitta på egna hjärtan.

Att kunna stå för det man tycker.
Att kunna vara schysst mot alla.

En dag kom en elev, med en egen förmåga skriven på en liten lapp, och frågade om vi inte kunde prata om det och göra en *frånkasstillvass* trappa. Vi har skapat en modell där elevernas röster delas och hörs. En arena för dialog och reflektion. Ett tydligt intresse från eleverna i arbetet med de värdegrundande förmågorna.

Förra veckan träffade jag en liten samtalsgrupp. Vi lyfte förmågan ”Att vara vänlig”. Vi gjorde ingen trappa men talade om vad det betyder. Och sedan skickade vi runt hjärtat i gruppen med ett vänligt budskap.

I våras samarbetade jag med fritids i en klass. De ville lyfta ”hjälpsam” som ett ledord och en gemensam värdegrund på fritids. Då bestämde vi att vi skulle göra ett hjärta ”Att vara hjälpsam”. Eleverna fick skriva egna hjärtan och vi talade om hjälpsamhet och gjorde en trappa tillsammans. Sedan följde fritids upp arbetet och lät till sist eleverna dokumentera olika exempel. När vi gjorde trappan var det så många kloka tankar som lyftes upp och diskuterades.
– Det går ännu inte så bra att vara hjälpsam. Därför att…
– Det går ganska bra att vara hjälpsam. Därför att…
– Det går bra att vara hjälpsam. Därför att…
– Det går mycket bra att vara hjälpsam. Därför att…

Allt det här arbetet handlar om språk, att förstå, och att utveckla tillsammans. Just nu går jag och funderar på ett nytt hjärta!

20130918-095245.jpg
Dessa förmågor har vi arbetat med hittills. För fortsatta uppdateringar…