Hur ska jag börja?

Publicerat av Lotta Bohlin den

Till dig som vill göra som vi – #visombärenförmåga
20140106-213358.jpg

Förberedelser:
1.) Skriv ut kopieringsunderlaget.
2.) Kopiera upp alla förmågor på färgat papper.
3.) Sätt upp djuren eller rubrikerna på tavlan.
4.) Välj en förmåga att börja med (gärna en orange-kommunikativ eller en gul-metakognitiv).
5.) Sätt förmågan i en plastficka på bröstet eller i A4-format på tavlan. Bär den under hela skoldagen.

S Y N L I G H E T

Genomförande:
Börja med ett gemensamt samtal.
– Vad står det? Vad betyder det?
Var nyfiken! Låt elevernas ord bilda ett gemensamt språk.
– Exemplifiera det ni talar om med ord bilder och rörelser.
Rita upp en trappa i fyra steg på tavlan #frånkasstillvass
Moderera ett samtal och fyll i trappan.
– Första steget, andra steget, tredje steget och fjärde steget.

F Ö R S T Å E L S E

Utveckling i olika ämnen:
När alla kan tolka och förstå förmågan är det dags att koppla den till ett ämnesinnehåll.
Ett exempel är läsförståelse: Den metakognitiva förmågan att kunna använda olika strategier. Då går vi igenom en läsförståelsestrategi,samtalar om den och gör en trappa. Ibland blir trappan inte klar så här vid första genomgången. Då återkommer vi och gör klart senare under veckan.

U T V E C K L I N G

Anteckningar:
Jag antecknar på tavlan och fotograferar. Ibland renskriver jag materialet för att kunna fylla på.
Eleverna antecknar sina trappor i egna skrivhäften. Här kan de också göra egna anteckningar om ”Jag kan…” och ”Jag ska…”.

B ED Ö M N I N G och U P P F Ö L J N I N G

Fortsättning följer…

– Hur kan man synliggöra förmågorna?
Hembrev och Veckobrev
”Vad ska vi öva på?”
Samtal om lärande

Kategorier: Thebig6

2 kommentarer

Ilona · 19 januari, 2014 kl. 23:34

Kommer att börja i veckan! Tack för all vägledning och väntar på fortsättningen!

    Lotta Bohlin · 20 januari, 2014 kl. 22:07

    Tack själv för feedback!
    Jag ska skriva klart inlägget så fort jag bara kan. Hör gärna av dig om du har frågor.
    Lycka till!

Kommentarer är stängda.