TheBig6 – Vad hände sen?

Publicerat av Lotta Bohlin den

Jag startade det här arbetet med att synliggöra, förstå och utveckla förmågorna i LGR11 för snart fem år sedan. Det har varit en fantastisk resa på många sätt. Många fina minnen med både elever och kollegor. De första två åren!? hade jag ”förmågefeber”. Jag gick runt med min plastficka runt hasen hela dagarna i skolan. Sen cyklade jag hem och vidare på handbollsträning med barnen och där fortsatte samtalen tack vare att plastfickan hängde kvar. Nu har jag inte ”feber” längre. Nu har jag banat väg för förståelsen hos mina eleverna men också i kollegiet. Vi samarbetar på ett naturligt sätt kring förmågorna mellan olika ämnen i dag. Och förmågan runt halsen hänger kvar.

Att synliggöra, förstå och utveckla förmågorna i Lgr11. #thebig6

image.jpgFörra sommaren läste jag ”Du blir vad du tänker” av Carol Dweck. Samtidigt som jag läste antecknade jag en hel del, lite som att få syn på sina tankar. När jag hade läst klart ritade jag en bild för att sammanfatta det här med statiskt och dynamiskt tankesätt. Som att jag ville synliggöra en idé för att få mina kollegor att förstå hur jag tänkte. Det här med tankesätt eller mindset hänger ju ihop med förmågorna som eleverna ska ges möjlighet att utveckla. Och vi ska skapa förutsättningar för varje elev. Men, vissa elever fastnar ganska ofta i resonemang som ”Jag är bäst! så det så!”. Eller ”Jag kan redan allt!”. Medan andra elever kanske inte ens lyssnar eller försöker, som tänker att ”Jag vet att jag suger på det här”. De elever som är öppna för nya utmaningar och vet att alla kan bli bättre om man övar väljer då trappan på bilden. De tar sig an nya utmaningar och kämpar. De hjälper och peppar varandra. Och de lär av sina misstag.

I augusti tog vi emot våra elever som skulle börja i årskurs 5. Andra skoldagen hade vi bestämt att vi skulle tala om mindset och ge eleverna fem tuffa utmaningar. Saker som ingen av eleverna kunde sedan tidigare. De uppmanades att gå in i uppgiften och välja trappan. Att kämpa. Tillsammans. Ord som ”omöjligt”, ”jag kan redan” och ”vill inte” fick inte användas. Några hade det lite tufft under dagen men kämpade!!
FullSizeRender-10
Utmaningarna:
– Lär dig säga ”Ursäkta, jag har tappat min tandborste.” på så många språk du kan.
– Lära dig rocka rockring.
– Lära dig knyta skorna på ett nytt sätt.
– Lära dig alla länder europa utantill och var de ligger på kartan.
– Lära dig bygga ett torn av ärtor.

image.jpgDen här veckan har vi arbetat med begrepp. Veckans förmåga är: ”Att kunna förklara innebörden av olika begrepp”. Men vad är ett begrepp? Hur kan man öva, kämpa!, för att bli bättre på att förstå begrepp? Vilka förståelsestrategier finns det? Vilka ord är begrepp?

Vad är ett begrepp?
Hur tolkar jag ett begrepp?

Vi har använt tre olika modeller. Varför tre? Jo, för vi upptäckte att det var svårt det här med begrepp. Att förstå vad det är och att förstå själva begreppet på djupet.
1.) Begreppstriangel (Siv Asarnoj, språkforskaren )
2.) Ordförståelsepiltavlan (Mats Myrberg, professor i specialpedagogik)
3.) Kakburken (en egen uppfinning!)

På matten arbetade eleverna med begrepp såsom Multiplikation och Tallinje. På so´n arbetade eleverna med frågor om begrepp som Etik och Moral. På no´n begrepp som Cell och Nervsystem.

Hela årskursen, hela arbetslaget och alla andra som tittar in till årskurs 5 är nu involverade i veckans förmåga.
Det är vi #visombärenförmåga